FAQ

Jak skorzystać z Systemu Odbierz PIT?

Zapoznaj się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania - FAQ.


Tak, system jest całkowicie bezpłatny. Koszt dostarczenia PIT-ów ponosi wyłącznie Płatnik PIT – Twój pracodawca, biuro maklerskie lub instytucja, która go dostarcza.
Tak, ale tylko pod warunkiem, że pracodawca, biuro maklerskie lub inna instytucja wyśle PIT-a- za pośrednictwem Systemu Odbierz PIT, a podatnik otrzyma na swój adres e-mail lub telefon informacje zawierające login i unikalne hasło dostępu.
Tak, system jest zabezpieczony na 3 poziomach. Każda deklaracja PIT jest odrębnie zakodowana loginem i unikalnym hasłem dostępu, które jest przesłane wyłącznie do wiadomości (adres e-mail) i na urządzenie (komputer, telefon) użytkownika. Baza danych systemu jest zaszyfrowana i obsługiwana przez specjalnie wydzielony serwer, a dane z serwisu www przesyłane są w szyfrowanym protokole HTTPS (SSL 128 bit), wykorzystywanym również przez banki podczas transakcji internetowych.
Podaj login użytkownika (adres e-mail lub nr telefonu), na który otrzymałeś informację o PIT oraz hasło dostępu. Niezbędne jest także podanie Twojej daty urodzenia w formacie [dd-mm-rrrr] oraz Twojego imienia. Zobacz jak odebrać Twój PIT
Jeśli otrzymałeś wiadomość z Systemu Odbierz PIT na Twój e-mail - loginem jest Twój e-mail. Jeśli otrzymałeś wiadomość z Systemu Odbierz PIT SMS-em na Twój telefon - loginem jest Twój numer telefonu.
Hasło odzyskać możesz wyłącznie za pośrednictwem systemu na specjalnej stronie – Odzyskiwanie hasła dostępu. Nie może Ci w tym pomóc ani wystawca PIT-a, ani pracownicy spółki e-file – ponieważ nie jest im znane Twoje aktualne hasło, ani nie mają dostępu do bazy Odbierz PIT z wygenerowanymi unikalnymi hasłami.
Jeśli nie wiesz co zrobić z otrzymanym PIT-11 lub deklaracją IFT-1, przeczytaj poradnik na e-pity rozliczanie PIT dla Ukraińców.
Jeżeli zmieniłeś swoje hasło na Odbierz PIT, a nadal nie możesz się zalogować i odebrać PIT-a? Być może została w deklaracji PIT wpisana błędnie Twoja data urodzenia lub błędnie Twoje imię i dlatego do Tego konta na Odbierz PIT zostały przypisane te błędne dane. Skontaktuj się z firmą, która wystawiła dla Ciebie ten PIT i poproś o jego skorygowanie lub dostarczenie go Tobie w formie papierowej, np. pocztą. Dane kontaktowe do osoby wystawiającej deklarację PIT znajdziesz w wiadomości e-mail, którą otrzymałeś z Systemu Odbierz PIT.
To bardzo proste. Proces pobierania PITa opisaliśmy w kilku prostych krokach tutaj.
Jeśli zalogowałeś się na swoje konto Odbierz PIT, ale nie widać na niej Twojej deklaracji sprawdź, czy na pewno zalogowałeś się na poprawne konto. Jeśli podawałeś w firmach, w których pracowałeś inne dane do wysłania PIT przez System Odbierz PIT, to może posiadasz na Odbierz PIT kilka różnych kont, jedno, w którym loginem jest Twój adres e-mail i drugie, w którym Twoim loginem jest Twój numer telefonu. Sprawdź, na które konto powinieneś się zalogować (czy dostałeś wiadomość e-mail czy SMS) i zaloguj się na właściwe konto.
Jeśli otrzymałeś z Systemu Odbierz PIT wiadomość, że masz do odebrania PIT wystawiony przez jakąś firmę, w której nigdy nie pracowałeś, skontaktuj się z wystawcą tej deklaracji i wyjaśnij zaistniałą sytuację. Jeśli nie chcesz odbierać PITów przez System Odbierz PIT, przy pierwszym logowaniu możesz użyć funkcji blokowania konta, które spowoduje, że żaden Płatnik PIT nie będzie mógł dostarczyć do Ciebie już na to Twoje konto deklaracji za pośrednictwem Systemu Odbierz PIT.
Skontaktuj się z firmą wystawiającą PIT i zgłoś zmianę Twoich danych podatnika. Jeżeli będzie konieczne wystawienie korekty, możesz otrzymać tę korektę także za pośrednictwem Systemu Odbierz PIT.
Powinieneś postąpić dokładnie tak samo, jak w przypadku otrzymania deklaracji w formie papierowej - skontaktuj się po prostu z wystawcą PIT-a i wyjaśnij z nim wszystkie wątpliwości. Jeżeli będzie to konieczne, możesz otrzymać korektę deklaracji także za pośrednictwem Systemu Odbierz PIT.
Tak, jeżeli wszyscy prześlą do Ciebie PIT-a za pośrednictwem Systemu Odbierz PIT. Dodatkowo, aby deklaracje były na jednym koncie adres e-mail i telefon u wszystkich z nich muszą być takie same.
Oczywiście, jednak będzie to skutkowało tym, że każdy z druków jaki otrzymasz w Systemie Odbierz PIT będzie na osobnym koncie, wymuszając na Tobie odrębne logowanie. Dodatkowo nie zostaną one wczytane łącznie do aplikacji e-pity.
Nie. Osoba wystawiająca deklarację zna zawartość tylko tej jednej deklaracji, którą sama sporządziła. Nie zna jednak unikalnego hasła dostępu, jakie nadaje i przesyła do Ciebie system Odbierz PIT. Mimo tego, że zna 3 pozostałe zmienne, nie może zalogować się do Systemu Odbierz PIT i nie może zobaczyć Twoich innych PIT-ów.
Nie. Płatnik / firma sporządzająca Twojego PIT-a, wystawia deklarację w aplikacji, której dane są przechowywane wyłącznie na lokalnym dysku jego komputera. PIT ten przesyła z komputera do Systemu Odbierz PIT w formie zakodowanej aż czterema zmiennymi, bez których nie jest możliwe odczytanie deklaracji. Pracownicy oraz partnerzy spółki e-file nie znają tych zmiennych i nie mają dostępu do Twojego PIT-a.
Nie. Twoje dane osobowe są bezpieczne. Do Systemu Odbierz PIT są przesyłane wyłącznie deklaracje już zaszyfrowane, co nie pozwala odczytać danych w nich zawartych. Aby Twoje deklaracje były na jednym koncie Odbierz PIT podaj wszystkim pracodawcom ten sam login do ich dostarczenia, albo ten sam Twój adres mailowy, albo ten sam Twój numer telefonu. Cały system jest utrzymywany zgodnie z wymogami ustawy o ochronie danych osobowych. Dodatkowo, zgodnie z naszą polityką prywatności, nigdy nie wykorzystamy ani nie udostępnimy Twojego adresu e-mail lub Twojego numeru telefonu do celów innych niż obsługa funkcji samego systemu.
System został tak stworzony, że jest to w zasadzie wykluczone. Kluczowe i najważniejsze są login i unikalne hasło dostępu, którym zakodowana jest Twoja deklaracja, które poznajesz wyłącznie Ty. Dlatego powinieneś je chronić tak samo jak kod PIN do karty bankomatowej! Hasło dostępu nie jest jednak wystarczające - wymagane jest podanie jeszcze 3 dodatkowych danych, które wykluczają dostęp do Twoich PITów osobie postronnej i przypadkowej. Jeżeli jednak ktoś skojarzyłby Twoje imię oraz datę Twojego urodzenia to nie autoryzuje dostępu do Twojego PIT-a bez unikalnego hasła oraz loginu użytkownika.
Jeżeli masz wątpliwości lub pytania, skontaktuj się z wystawcą - Płatnikiem PIT, który jest podany w deklaracji i wyjaśnij swoje wątpliwości. Autentyczność dokumentu oraz dane wystawiającego PIT są zweryfikowane przez kwalifikowany podpis elektroniczny (e-podpis), wystawiony przez certyfikowane instytucje.
Po zalogowaniu do systemu kliknij przycisk „Uruchom e-pity”. Dane PIT-a lub PIT-ów zostaną automatycznie i bezpiecznie wczytane do aplikacji e-pity. Kreator programu poprosi Cię o zweryfikowanie danych, uzupełnienie innych źródeł dochodu (jeżeli takie masz) oraz podpowie Ci, z jakich ulg podatkowych możesz skorzystać. Gotowy PIT roczny możesz wygodnie wysłać do systemu e-Deklaracje.gov lub wydrukować.
Oczywiście nie musisz korzystać z takiego udogodnienia. Możesz pobrać plik deklaracji w formacie PDF i przepisując z niej dane, rozliczyć się w dowolnym programie lub tradycyjnie, w wersji papierowej. Aplikacja e-pity jest darmowa, jeżeli przekażesz swój 1% podatku na dowolnie wybraną Organizację Pożytku Publicznego.
Możesz rozliczyć PIT-y na komputerze z dowolnym systemem (Windows, Mac Os oraz Linux). Aplikacje mobilne e-pity na smartfony z systemem Android i iOS są w trakcie dopracowywania i optymalizowania do pracy na wszystkich nawet najmniejszch ekranach smartfonów. Do czasu, gdy nowe wersje aplikacji mobilnych zostaną udostępnione do pobrania ze sklepów AppStore i Google Play, mogą Państwo na swoich smartfonach wypełnić PIT na wersji programu e-pity online uruchamianej w przeglądarce na stronie e-pity.mobi
Tak, jeżeli uznasz to za zasadne, by w jednym miejscu przechowywać wszystkie deklaracje na wypadek potrzeby odwołania się do nich w przyszłości. Jeżeli nie chcesz by były one zachowane w Systemie Odbierz PIT – pobierz je na swój dysk lokalny w formie plików PDF i usuń z Systemu Odbierz PIT.
Usunięcie PIT-a z systemu jest nieodwracalne. Będziesz mógł jedynie zgłosić prośbę o sporządzenie jego duplikatu lub kopii przez pracodawcę lub inną instytucję, która go wystawiła.
Musisz poinformować o zmianach swojego pracodawcę, który przy kolejnej wysyłce PIT-a użyje aktualnego Twojego adresu e-mail lub Twojego numeru telefonu. W Systemie Odbierz PIT zostanie utworzone nowe Twoje konto, którego loginem będzie Twój nowy adres e-mail lub numer telefonu, na który zostanie przez płatnika wysłany Twój PIT.
Jeżeli nie chcesz korzystać z systemu, przy pierwszym logowaniu możesz użyć funkcji blokowania konta, które spowoduje, że żaden Płatnik PIT nie będzie mógł dostarczyć Tobie deklaracji za pośrednictwem Systemu Odbierz PIT. Dodatkowo funkcja blokowania konta w sposób nieodwracalny usuwa z systemu wszystkie PIT-y jakie były przypisane dla Twojego konta.
Tak, ale wyłącznie za pośrednictwem swojego pracodawcy (wystawcy), który w formie pisemnej musi złożyć do e-file, wniosek o odblokowanie konta w Systemie Odbierz PIT. Konto zostanie odblokowane, jeżeli pracownicy spółki e-file, zweryfikują z Tobą wolę podjęcia takiej czynności w trakcie rozmowy telefonicznej.